botox en huidveroudering

De meeste vrouwen, en sommige mannen, willen er zolang mogelijk mooi, en als het kan ook jong, blijven uitzien. Bepaalde gewoontes en gedragingen in ons dagelijks leven zorgen ervoor dat onze huid sneller veroudert dan nodig is.

Top 10 oorzaken van huidveroudering

1.      Geen goed dagelijks huidverzorgingsregime aanhouden

• Uw huid goed verzorgen is een essentiële stap om uw huid in topconditie te houden.
  • Drie basisrituelen zijn:
  1. Reiningen
  2. Beschermen (‘s morgens)
  3. Herstellen (’s avonds)
  • Een groot misverstand is dat goede huidverzorging synoniem staat voor dure producten. In een volgende blog gaan we hier uitgebreid op in.
  • Uw esthetische arts kan u een goed onderhoudsregime voorstellen evenals een plan opstellen van niet-chirurgische praktijkprocedures die
  • uw huid verder ondersteunen en herstellen.

2.      Goede zonnebescherming (SPF) negeren

• Zonneblootstelling zonder voldoende bescherming is het meest beschadigend voor uw huid en laat deze vroegtijdig verouderen.
  • Zonlicht veroorzaakt pigmentvlekken, rimpels, uitgezette bloedvaten en verslapping.
  • Op termijn veroorzaakt onbeschermd zonnen huidkanker. Een goede zonnebescherming is een must.

3.      Roken

• Sigarettenrook zorgt door de verhoogde blootstelling aan vrije radicalen dat het collageen (jeugdigheidseiwit van de huid) van de huid versneld afgebroken wordt.
  • Tevens vermindert de doorbloeding van de huid waardoor essentiële voedingsstoffen die de huid hernieuwen minder aangevoerd kunnen worden.
  • Het resultaat op termijn is een doffe gerimpelde huid met een gele ondertoon.

4.      Te veel alcohol

• Onder invloed van alcohol gaan de huidbloedvaten verwijden waardoor het gelaat gemakkelijk rood wordt.
  • Tevens onttrekt alcohol water aan het lichaam waardoor de huid uitdroogt.
  • Alcohol bevat veel lege callorieën waardoor het lichaam en gezicht de neiging hebben te verzwaren. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt als u alcohol nuttigt.
  • Een of twee glaasjes rode wijn per dag na de maaltijd is geen probleem(tenzij u zwanger bent).

5.      Onvoldoende bewegen

• Matige fysieke inspanning is een belangrijke stap in het kader van anti-aging. De verbeterde doorbloeding zorgt ervoor dat meer zuurstof en voedingsstoffen naar de huid gaan.
  • Tevens helpt het te ontstressen en vaart uw gewicht er wel bij.

6.     Fastfood

• Een gezonde voeding met veel groenten en fruit helpen uw lichaam en huid gezond te houden. Snelle suikers zoals wit brood, rijst, pasta, … zorgen ervoor dat eiwitten in het lichaam karamaliseren (AGEs) wat een belangrijke oorzaak is van veroudering inclusief huidveroudering (snelle suikers= rimpels). Tevens zijn het belangrijke dikmakers. Zorg ervoor dat uw lichaam voldoende (gezonde) eiwitten en omega 3 vetzuren  binnenkrijgt.

7.      Yo-yo diëten

• Voordurende gewichtschommelingen zorgen ervoor dat de huid initiëel uitzet en vervolgs krimpt bij gewichtsverlies. Op termijn verliest de huid aan elasticiteit en gaat verslappen.
  • Tevens geraken door al dat gediëet de hormonen uit evenwicht waardoor het lichaam veel stresshormoon= cortisol aanmaakt.
  • Teveel cortisol veroorzaakt ontstekingen die u vroegtijdig doen verouderen.

8.      Onvoldoende slaap

• Slaaptekort leidt tot een doffe huid, donkere kringen en uiteindelijk fijne lijntjes.
  • Verhoogde cortisolspiegels(stress hormoon) veroorzaken ontstekingen in uw lichaam en breken collageen af. De hoeveelheid groeihormoon vermindert bij onvoldoende slaap.
  • Slaaptekort zorgt ervoor dat het lichaam, de huid en de geest  onvoldoende tijd krijgen om te herstellen.

9.      Stress

• Teveel stress veroorzaakt eczema, netelkoorts, rosacea en psoriasis. Ook acné verergert onder stressperiodes.
  • Chronische stress zorgt ervoor dat de hormonen uit balans geraken en de weerstand vermindert.
  • Stress maakt dat we minder zorg dragen voor ons lichaam.

10.  Buikslapen

• Probeer op uw rug te slapen. Buik en zijslapen zorgen voor veel spanning op de wang , kaaklijn en hals. Niet alleen rekken de weefsels uit op termijn(verzakking) maar tevens ontstaan er slaaplijnen. Rugslapen geeft geen spanning op uw gelaat/decollete en laat het gelaat herstellen van de invloed van de zwaartekracht overdag.

Zorg goed voor uw huid om huidveroudering te voorkomen

Niemand is perfect. Slechte gewoontes veranderen kost tijd en wilskracht. Pak ze één voor één aan.
Goed voor uzelf zorgen en u goed voelen zou een prioriteit moeten zijn, niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen rondom u.